×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/12/20 - 08:43
  • بازدید : 136
  • تعداد بازدید : 129
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
واحد توسعه پژوهش های بالینی

نشست خبری با جناب آقای دکتر محمدرضا خلیلیان فوق تخصص قلب اطفال

تغییرات نوار قلب (رپلاریزاسیون)در کودکان مبتلا به حملات ریسه دیده شد.

مصاحبه با دکتر محمدرضا خلیلیان فوق تخصص قلب کودکان درباره "بررسی تراسه نوار قلب در بیماران مبتلا به حملات ریسه مراجعه کننده به درمانگاه"  18  اسفند ماه در محل بخش قلب کودکان بیمارستان شهید مدرس برگزار شد.

آقای دکتر محمدرضا خلیلیان عضو هیئت علمی گروه قلب کودکان مرکز در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان شهید مدرس بعنوان مجری پروژه در خصوص اهمیت پروژه و نتایج حاصل، اظهار داشت:

حملات ریسه رفتن (BHS) در دوران نوزادی و اوایل کودکی رایج است و ممکن است تظاهرات تشنج را داشته باشد. تصور می شود که عواملی مانند اختلال عملکرد اتونومیک و کم خونی فقر آهن در بروز حملات ریسه نقش دارند. در این مطالعه، پارامترهای الکتروکاردیوگرافی (ECG) بیماران مبتلا به حملات ریسه با کودکان سالم مقایسه گردید. از مدل logistic regression و یادگیری ماشین (machine learning) جهت آنالیز داده های نوار قلب استفاده شد.

یادگیری ماشین ( Machine learning) یا به اختصار ML))، مطالعه الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری مورد استفاده سیستم‌های کامپیوتری است که به‌جای استفاده از دستورالعمل‌های واضح، از الگوها و استنباط برای انجام وظایف استفاده می‌کنند. یادگیری ماشینی علمی است که باعث می‌شود رایانه‌ها بدون نیاز به یک برنامه صریح در مورد یک موضوع خاص یاد بگیرند. به عنوان زیر مجموعه‌ای از هوش مصنوعی، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی یک مدل ریاضی بر اساس داده‌های نمونه یا داده‌های آموزش به منظور پیش‌بینی یا تصمیم‌گیری بدون برنامه‌ریزی آشکار، ایجاد می‌کنند.

یادگیری ماشین در بسیاری زمینه‌ها از جمله مهندسی، کسب و کار، زبان‌شناسی و پزشکی کاربرد دارد. هدف یادگیری ماشینی این است که رایانه‌ها و سامانه‌ها بتوانند به تدریج و با افزایش داده‌ها کارایی بهتری در انجام وظیفه مورد نظر پیدا کنند. طیف پژوهش‌هایی که در یادگیری ماشینی می‌شود گسترده‌است. به لحاظ نظری پژوهشگران بر آن‌اند که روش‌های یادگیری تازه‌ای به وجود بیاورند و امکان‌پذیری و کیفیت یادگیری را برای روش‌هایشان مطالعه کنند و در سوی دیگر عده‌ای از پژوهشگران سعی می‌کنند روش‌های یادگیری ماشینی را بر مسایل تازه‌ای اعمال کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد که تغییرات رپلاریزاسیون نوار قلب در کودکان با حملات ریسه نسبت به گروه کودکان نرمال دیده شده است. یکی از ویژگیهای این تحقیق استفاده از مدل یادگیری ماشین در بدست آوردن نتایج بوده است.   

فایل پادکست طرح فوق در لینک زیر قرار دارد.

 

این پژوهش در مجله  Annals of Noninvasive Electrocardiology  با ضریب تاثیر 1.9 به چاپ رسیده است.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 139882
کلید واژه
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تنظیمات قالب